Surt l´informe Pisa i Ernest Maragall comença a possar-se medalles.

Aquests dies ha surtit l´informe Pisa donant dades de la situació educativa a nivell mundial. Un territori a estudi és Catalunya que ha vist que la comprensió lectora en els estudiants de 15 anys ha millorat estant per damunt de França, Alemanya o gran part del territori espanyol. En matemàtiques o ciencies estem situats en la mitjana dels païssos de la OCDE. Catalunya segons Pisa és la tercera comunitat en potencial educatiu per darrere de Madrid i Castella i lleó. Les proves de l´informe PISA en Catalunya s´han fet a 1.381 estudiants (674 xiques i 707 xics de 15 anys) de 50 centres diferents. D´aquests, 28 eren de titularitata pública, 21 de titularitat privada i 1 de titularitat concertada. Fins aquí tot perfecte.

De repent entra en escena el derrotat exconseller d´educació a Catalunya, el sr Ernest Maragall. Considera un èxit el informe Pisa respecte a les terres catalanes i diu que es fruit del sistema evaluatiu maragallià i del treball dels equips directius. Augura un futur pròsper per Catalunya en el camp educatiu i diu que els “tòpics” catalans han de ser desterrats. També parla de una política de recolçament a l´estudiant. També diu que les seues mesures han sigut combatudes per sindicats de professors i mestres. Augurà la disminució del fracás escolar en un futur. No cal continuar veritat.

Tot el que diu és facilment desmontable si un veu amb ulls neutrals el món educatiu català. Esta clar que hem millorat els resultats d´aquests estudiants de 15 anys i sobretot la seua capacitat lectora. Està clar que som la tercera millor comunitat amb educació en Espanya. Esta clar que el tema dels immigrants s´ha treballat molt bé. Però tots aquests fets han sigut possibles en un llarg procés d´esforç que vosté s´ha encarregat de desmontar-lo.

  • En primer lloc les aules d´acollida, els professors de reforç, els ajudes a la millora del centre i el treball del professorat han permitit aquesta millora. Vosté l´únic que ha fet es culpabilitzar al professorat del fracás educatiu inventant-se mil evaluacions que en ocasions són inutils, suplimir moltes aules de acollida i professors de reforç, reduir les plantilles en les centres, impulsar un llei (LEC) sense el suport del professorat. Enhorabona conseller ja pot possar-se un medalla.
  • En segon lloc diu que l´evaluació maragalliana és la salvació per al sistema i la culpable dels èxits quan apenes s´ha possat en marxa. Aquets resultats són aconsequits en un periode llarg de feina, no es fruit de 4 invents que els seus assesors li han fet possar en práctica. Perdre la confiança de gran part de la comunitat educativa ha sigut mèrit seu, possa´t la segona medalla.
  • En tercer lloc els “tòpics” que vosté cita són pures realitats. Un 30 % de fracás escolar, els resultats de les proves de primaria, el nº de repetidors en la ESO, els insuficients PQPI, la poca excelencia dels estudiants fet que vosté ha admitit, la disminuació de la plantilla i dels recursos humans i materials dels centres, la massificació de les aules i un llarg etcétera que qualsevol sindicat carregat de raó li recorda cada 2 per 3.

Per acabar deixar un comentari d´una professora de Castellbisbal, és molt clarificador:

Sóc professora de secundària a l’escola pública, en un centre gens conflictiu de la perifèria del cinturó industrial del Baix Llobregat. La trista realitat, ja pot dir l’informe PISA el que li sembli, és que any rere any els alumnes vénen amb un nivell més baix tant de llengües com de matemàtiques. El nivell d’atenció és cada cop més limitat, i la capacitat de concentració, també. Raonament i pensament crític estan sota mínims. Els hàbits d’estudi, pràcticament inexistents. I, en aquelles matèries on podem separar els alumnes per nivells per tal de poder-los donar una atenció més personalitzada, la veritat és que els grups anomenats “bons” cada cop ho són menys. I els grups més fluixos, cada cop ho són més.

Si us plau, no ens enganyem, perquè sembla com si ens féssim trampes al solitari. Que hem pujat uns quants punts? És molt fàcil manipular els resultats: només heu de simplificar els continguts de les proves i adreçar-les a un col.lectiu d’alumnes majoritàriament amb poques dificultats d’aprenentatge; els resultats milloraran exponencialment. Mentrestant, els professors que piquem pedra cada dia a secundària, ens ho mirarem des de casa amb un somriure trist als llavis.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s